Uchwała nr 9 /2020

W sprawie przyjęcia Regulaminu wewnętrznego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego

Uchwała nr 9 /2020
Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 04 września 2020 r.

w sprawie: przyjęcia Regulaminu wewnętrznego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego

na podstawie: §21. ust. 4 Regulaminu Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego stanowiącego załącznik do Uchwały nr 2221/72/VI/2019 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 2.10.2019 r.

Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego uchwala:

§ 1.

Przyjęcie Regulaminu wewnętrznego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.


Załącznik do uchwały nr 9/2020
Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 25.02.2020 roku.

REGULAMIN WEWNĘTRZNY MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

  1. Ilekroć w regulaminie wewnętrznym mowa jest o:
    1. Młodzieżowym Sejmiku - należy przez to rozumieć Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego;
    2. Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
    3. Prezydium – należy przez to rozumieć Przewodniczącego, trzech Zastępców Przewodniczącego oraz Sekretarza Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
    4. Radnym – należy przez to rozumieć Radnego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
    5. Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Doradczy Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
    6. Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.

§ 2.

Regulamin wewnętrzny określa: prawa i obowiązki radnego, kompetencje Prezydium, organizację komisji Młodzieżowego Sejmiku, tryb powoływania i zakres kompetencji Komisji Rewizyjnej oraz organizację sesji Młodzieżowego Sejmiku.

II. PRAWA I OBOWIĄZKI RADNEGO

§ 3.

  1. Radny ma czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Radny ma prawo do:
    1. Zgłaszania interpelacji do określonego członka Prezydium Młodzieżowego Sejmiku, w formie pisemnej;
    2. Zgłaszania zapytań dotyczących działalności Młodzieżowego Sejmiku;
    3. Uczestniczenia w pracach komisji;
    4. Wniesienia pod obrady Młodzieżowego Sejmiku spraw, które uważa za istotne.
  3. Radny ma obowiązek:
    1. Przestrzegania postanowień Regulaminu wewnętrznego i uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Działania w interesie dzieci i młodzieży województwa śląskiego;
    3. Brania udziału w realizacji celów i zadań Młodzieżowego Sejmiku;
    4. Uczestniczenia w sesjach Młodzieżowego Sejmiku – w przypadku braku obecności należy usprawiedliwić swoją absencję Komisji Rewizyjnej;
    5. Brania udziału w pracach co najmniej jednej komisji Młodzieżowego Sejmiku;
    6. Informowania środowisk młodzieżowych rad o działalności Młodzieżowego Sejmiku.
  4. Radny powinien wykonywać swoje obowiązki rzetelnie i sumiennie
  5. Radny winien zachowywać wysoką kulturę osobistą zawsze.

III. Prezydium Młodzieżowego Sejmiku

§ 4.

  1. Do kompetencji Prezydium Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
    1. Przygotowywanie projektów uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Określanie sposobu wykonania uchwał;
    3. Udzielanie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych w ciągu 7 dni od daty jej wpłynięcia;
    4. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Młodzieżowego Sejmiku;
    5. Współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
  2. Do kompetencji Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
    1. Reprezentowanie Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Planowanie pracy Młodzieżowego Sejmiku i Prezydium;
    3. Zwoływanie sesji Młodzieżowego Sejmiku najpóźniej w terminie 7 dni od jej daty;
    4. Ustalenie porządku obrad na sesje Młodzieżowego Sejmiku;
    5. Przewodniczenie sesjom Młodzieżowego Sejmiku i obradom Prezydium;
    6. Realizowanie uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
    7. Współpraca z komisjami i koordynatorami Młodzieżowego Sejmiku;
    8. Współpraca z młodzieżowymi radami i samorządami studenckimi;
    9. Składanie sprawozdań ze swej działalności Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  3. Do kompetencji Zastępców Przewodniczącego kolejno I, II i III należy w szczególności:
    1. Kierowanie obradami w przypadku nieobecności Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Reprezentowanie Młodzieżowego Sejmiku na zewnątrz;
    3. Koordynowanie komisji Młodzieżowego Sejmiku;
    4. Składanie sprawozdań ze swej działalności Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  4. Do kompetencji Sekretarza Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
    1. Prowadzenie dokumentacji Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Sporządzanie protokołów z sesji Młodzieżowego Sejmiku i posiedzeń Prezydium.

IV. KOMISJE MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU

§ 5.

Młodzieżowy Sejmik tworzy stałą komisję rewizyjną, której tryb powoływania i zakres kompetencji określony został w rozdziale V. Komisja Rewizyjna lub doraźne komisje do prowadzenia określonego działania Młodzieżowego Sejmiku.

§ 6.

  1. Komisja wybiera spośród swych członków Przewodniczącego i Sekretarza w głosowaniu tajnym na pierwszym posiedzeniu komisji, które zwołuje Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Członkami komisji mogą być wyłącznie radni Młodzieżowego Sejmiku.
  3. Członkowie Zespołu Doradczego, za zgodą Przewodniczącego Komisji mogą brać udział w pracach Komisji.
  4. Przewodniczącym Komisji i Sekretarzem Komisji może zostać każdy radny, za wyjątkiem Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku.
  5. Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
    1. Organizacja pracy komisji;
    2. Kierowanie posiedzeniami komisji;
    3. Zdawanie sprawozdań z pracy komisji, Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał;
    4. Współpraca z Prezydium Młodzieżowego Sejmiku.
  6. Do zadań Sekretarza Komisji należy w szczególności:
    1. Kierowanie posiedzeniami komisji, w przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji;
    2. Sporządzanie protokół z posiedzeń Komisji.

§ 7.

  1. Posiedzenia komisji są jawne.
  2. Miejsce oraz termin każdego posiedzenia Komisji ustalane są przez Przewodniczącego Komisji, po uzgodnieniu spraw organizacyjnych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
  3. O terminie i miejscu posiedzenia Przewodniczący Komisji zobowiązany jest poinformować jej członków oraz Prezydium Młodzieżowego Sejmiku w terminie 7 dni od daty planowanego posiedzenia, a w przypadku nieobecności Przewodniczącego czyni to Sekretarz Komisji.
  4. Prezydium Młodzieżowego Sejmiku może skierować do właściwej komisji, wniosek o rozpoznanie konkretnego zagadnienia lub przedstawienia opinii Komisji w danej sprawie. Wniosek powinien być rozpoznany na najbliższym posiedzeniu Komisji albo w terminie uzgodnionym z Prezydium.
  5. Do posiedzeń Komisji, w szczególności sposobu ich przeprowadzania stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego Regulaminu Wewnętrznego dotyczące organizacji sesji Młodzieżowego Sejmiku.

§ 8.

  1. Przewodniczący Komisji oraz Sekretarz mogą zostać odwołani ze stanowiska na wniosek co najmniej 50% składu komisji w głosowaniu tajnym.
  2. Komisja może wydalić członka komisji w głosowaniu jawnym, jeśli członek nie wykazuje zaangażowania w pracach Komisji lub jeśli nie wykonał powierzonego sobie zadania przy realizacji konkretnego projektu.
  3. Komisja doraźna może zostać rozwiązana, jeżeli jej cel został zrealizowany.

V. KOMISJA REWIZYJNA

§ 9.

  1. Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego powołuje stałą Komisję Rewizyjną, na okres jednego roku.
  2. Cele Komisji Rewizyjnej to:
    1. Stałe kontrolowanie działalności Prezydium Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Stałe kontrolowanie działalności Komisji Młodzieżowego Sejmiku;
    3. Stałe kontrolowanie działalności Koordynatora Zespołu Doradczego, Koordynatora do spraw Praw Ucznia i Studenta, oraz wszystkich innych powołanych przez Młodzieżowy Sejmik organów; 4) Opiniowanie projektów uchwał trafiających do komisji;
    4. Zapewnienie przestrzegania przepisów Regulaminu Wewnętrznego przez wszystkie organy i podmioty Młodzieżowego Sejmiku.

§ 10.

  1. Członkami Komisji Rewizyjnej mogą zostać jedynie radni Młodzieżowego Sejmiku, którzy nie są w Prezydium, ani nie są przewodniczącymi pozostałych komisji Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Rekomenduje się aby członkowie Komisji Rewizyjnej nie byli członkami innych komisji Młodzieżowego Sejmiku.
  3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 członków Młodzieżowego Sejmiku.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, na wniosek co najmniej 10 radnych, w obecności co najmniej 40% aktualnego składu Młodzieżowego Sejmiku.
  5. Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie Przewodniczącego oraz Sekretarza.
  6. Do zadań Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz do zadań Sekretarza stosuję się odpowiednio § 7. ust. 4 i 5.

§ 11.

  1. Obowiązkiem Komisji Rewizyjnej jest:
    1. Gromadzenie i weryfikowanie sporządzonych sprawozdań z działalności Prezydium, Komisji Młodzieżowego Sejmiku oraz innych podmiotów powołanych przez Młodzieżowy Sejmik;
    2. Wydawanie opinii w sprawach przedłożonych projektów uchwał;
    3. Podejmowanie innych aktywności niezbędnych do wykonywania swoich celów.
  2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w:
    1. Terminie, formie lub treści sprawozdania z działalności organów Młodzieżowego Sejmiku;
    2. Treści, formie lub celu procedowanego projektu uchwały;
    3. Funkcjonowaniu organów Młodzieżowego Sejmiku;
    4. Przestrzeganiu przepisów Regulaminu Wewnętrznego przez radnych lub członków Zespołu Doradczego.
      Komisja Rewizyjna podejmuje wszystkie niezbędne działania zmierzające do zatrzymania tych nieprawidłowości oraz ich naprawienia. Komisja może wnioskować o odwołanie z pełnionej funkcji etc.
  3. O podjętych działaniach Komisja Rewizyjna ma obowiązek informowania na sesjach Młodzieżowego Sejmiku.
  4. Wszystkie działania Komisji Rewizyjnej są jawne.
  5. Za wyjątkiem ust. 1 §8., przepisy §8. stosuje się odpowiednio do Komisji Rewizyjnej.
  6. Organy Młodzieżowego Sejmiku w żaden sposób nie mogą utrudniać prac Komisji Rewizyjnej.

§ 12.

  1. Komisja Rewizyjna wykonuje wszystkie inne zadania z zakresu kontroli i opinii, zlecone przez Młodzieżowy Sejmik, Prezydium Młodzieżowego Sejmiku lub innych podmiotów Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Komisja Rewizyjna nie może zostać rozwiązana przed końcem kadencji.

VI. ORGANIZACJA SESJI SEJMIKU

§ 13.

  1. Młodzieżowy Sejmik obraduje na sesjach. Sesje są jawne.
  2. Termin, miejsce, porządek obrad każdej sesji oraz lista zaproszonych gości ustalane są przez Prezydium Młodzieżowego Sejmiku, po uzgodnieniu kwestii organizacyjnych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
  3. Przewodniczący zwołuję sesję Młodzieżowego Sejmiku na co najmniej 7 dni przed jej planowaną datą w sposób zwyczajowo przyjęty, w przypadku jego nieobecności czyni to kolejno I,II,III Zastępca Przewodniczącego lub Sekretarz Młodzieżowego Sejmiku.

§ 14.

  1. Projekt uchwały, który ma być poddany pod głosowanie na sesji Młodzieżowego Sejmiku, składa się do Prezydium Młodzieżowego Sejmiku w terminie 14 dni przed planowaną sesją Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje każdemu radnemu Młodzieżowego Sejmiku.
  3. Projekt uchwały składany przez wnioskodawcę powinien zawierać:
    1. tytuł;
    2. podstawę prawną;
    3. treść;
    4. termin wejścia w życie;
    5. Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku – jako osobę odpowiedzialną za wykonanie uchwały;
    6. uzasadnienie.
  4. Jeżeli projekt uchwały nie spełnia wymogów formalnych Regulaminu wewnętrznego, Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie do 7 dni. W przypadku nieuzupełnienia braków w terminie, prace nad tym projektem uchwały ulegają zakończeniu.
  5. W przypadku, gdy wnioskodawcą jest grupa radnych, wnioskodawcy wyznaczają przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania ich w pracach nad projektem.
  6. Przed wniesieniem projektu uchwały pod obrady, członkowie Prezydium Młodzieżowego Sejmiku mogą z własnej inicjatywy skierować projekt do zaopiniowania przez właściwą komisję.
  7. Przed przystąpieniem do dyskusji, prowadzący obrady Młodzieżowego Sejmiku ma obowiązek poinformowania radnych o opiniach komisji dotyczących danego projektu uchwały. Opinie komisji nie są wiążące.
  8. Czytanie projektu uchwały MSWŚ obejmuje w szczególności:
    1. przedstawienie projektu uchwały;
    2. przedstawienie opinii właściwej komisji;
    3. dyskusję nad projektem uchwały;
    4. głosowanie.
  9. Jeżeli do danego projektu uchwały zgłoszono poprawki, prowadzący obrady ma obowiązek poddania ich pod głosowanie.
  10. Prowadzący obrady, w przypadku jednomyślności Młodzieżowego Sejmiku może odstąpić od głosowania jawnego i zastąpić je wygłoszeniem formuły: „Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Sejmik propozycję przyjął”. Brak sprzeciwu uznaje się za jednogłośne podjęcie decyzji przez Młodzieżowy Sejmik. W przypadku sprzeciwu należy przeprowadzić głosowanie.
  11. Po głosowaniu nad daną uchwałą, Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku podpisuje uchwałę i zarządza jej publikacje na stronie internetowej w ciągu 7 dni od daty jej przegłosowania przez Młodzieżowy Sejmik.

§ 15.

  1. Młodzieżowy Sejmik głosuje jawnie.
  2. Prowadzący obrady może zarządzić głosowanie tajne w sprawach personalnych na wniosek radnych.
  3. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana z grona radnych Młodzieżowego Sejmiku, Komisja Skrutacyjna. W jej skład nie mogą wchodzić osoby, których dotyczy głosowanie.
  4. Komisja Skrutacyjna wybiera spośród swojego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
  5. Głosowanie tajne przeprowadza się poprzez wpisanie odpowiedniego nazwiska na karcie do głosowania oraz wrzucenie jej do urny wyborczej.
  6. Na czas głosowania oraz liczenia głosów przez Komisję Skrutacyjną, prowadzący obrady zarządza przerwę i wznawia obrady dopiero po ustaleniu wyników głosowania.
  7. Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
  8. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole, który stanowi załącznik do protokołu z sesji, na której odbyło się tajne głosowanie.

§ 16.

  1. Prowadzący obrady czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji oraz przestrzeganiem porządku obrad.
  2. Proponowany porządek obrad może być zmieniony, na wniosek radnego w punkcie dotyczącym przyjęcia porządku obrad. Zmiana porządku obrad MSWŚ wymaga przeprowadzenia głosowania.
  3. Prowadzący obrady może zarządzić przerwę w obradach z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch radnych. Czas przerwy powinien umożliwić kontynuację obrad w tym samym dniu.
  4. Prowadzący obrady może określić dopuszczalny czas wystąpień radnych oraz zaproszonych gości. Może także przywołać radnego do porządku, w przypadku wystąpienia niezwiązanego z tematem w danym punkcie porządku obrad.
  5. Na sesjach Młodzieżowego Sejmiku, głos mogą zabierać radni, członkowie Zespołu Doradczego oraz zaproszeni goście, każdorazowo za zgodą prowadzącego obrady. Listę mówców prowadzi Sekretarz Młodzieżowego Sejmiku, a pod jego nieobecność członek Prezydium.

§ 17.

  1. Dyskusję przeprowadza się oddzielnie nad każdym punktem porządku obrad.
  2. Prowadzący obrady w dyskusji nad danym punktem porządku obrad udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń. W trakcie dyskusji członek Zespołu Doradczego może zabierać głos, za zgodą prowadzącego obrady, po wyczerpaniu listy mówców. Członek Zespołu Doradczego może zabrać głos wyłącznie raz w danym punkcie porządku obrad. Poza kolejnością prowadzący udziela głosu Marszałkowi Województwa, członkowi Zarządu Województwa Śląskiego lub pracownikowi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
  3. Prowadzący obrady może w trakcie dyskusji udzielić głosu osobie spoza listy mówców lub radnemu, po wyczerpaniu listy zgłoszonych mówców.
  4. Prowadzący obrady może w trakcie dyskusji zabierać głos, ale nie powinien bez uzasadnionej przyczyny przerywać wystąpień innych osób ani ich komentować.
  5. Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy odbiegają od tematu w danym punkcie porządku obrad albo zakłócają powagę sesji, prowadzący obrady przywołuje mówcę do porządku.
  6. Po dwukrotnym przywołaniu mówcy do porządku prowadzący obrady może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole.
  7. Po wyczerpaniu listy mówców, prowadzący obrady zamyka dyskusję w danym punkcie porządku obrad.
  8. Podczas sesji Młodzieżowego Sejmiku, radni mogą zgłaszać wnioski formalne dotyczące:
    1. Zarządzenia przerwy w obradach;
    2. Stwierdzenia kworum;
    3. Odroczenia sesji;
    4. Ograniczenia listy mówców w trakcie dyskusji;
    5. Ograniczenia czasu trwania dyskusji;
    6. Zamknięcia dyskusji;
    7. Reasumpcji głosowania.
  9. Radny Młodzieżowego Sejmiku, który pod pozorem zgłoszenia wniosku formalnego zabiera głos i podejmuje inny temat, może zostać przez prowadzącego obrady przywołany do porządku.
  10. Radni nad każdym wniosek formalnym głosują odrębnie. Niedopuszczalne jest ponowne zgłoszenie wniosku formalnego, co do którego Młodzieżowy Sejmik podjął już rozstrzygnięcie w danym punkcie obrad.

§ 18.

  1. W porządku obrad każdej sesji Młodzieżowego Sejmiku muszą się znaleźć zapytania radnych kierowane do poszczególnych członków Prezydium lub Przewodniczących Komisji. Ponadto radni mogą wnosić interpelacje.
  2. Zapytania w sprawach bieżących mogą być skierowane do określonego członka Prezydium lub Przewodniczącego Komisji, ustnie podczas sesji.
  3. Czas zapytania nie może być dłuższy niż trzy minuty, a czas odpowiedzi nie dłuższy niż dziesięć minut.
  4. W uzasadnionych przypadkach prowadzący obrady może wydłużyć czas na zadanie pytania albo udzielenie odpowiedzi. Zapytanie oraz odpowiedź, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 19.

  1. Przewodniczący zwołuje nadzwyczajną sesję Młodzieżowego Sejmiku na wniosek Prezydium lub 15 radnych Młodzieżowego Sejmiku.
  2. Protokoły z sesji oraz podjęte uchwały są publikowane na oficjalnej stronie internetowej Młodzieżowego Sejmiku: mlodzi.slaskie.pl.

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20.

  1. Niniejszy regulamin wewnętrzny może być zmieniany w trakcie trwania kadencji uchwałą Młodzieżowego Sejmiku.
Załączniki
Uchwała nr 9/2020 [PDF 32,2kB]