Uchwała nr 9 /2020
Uchwała nr 9 /2020
Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 04 września 2020 r.
w sprawie: przyjęcia Regulaminu wewnętrznego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
na podstawie: §21. ust. 4 Regulaminu Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego stanowiącego załącznik do Uchwały nr 2221/72/VI/2019 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 2.10.2019 r.
Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego uchwala:
§ 1.
Przyjęcie Regulaminu wewnętrznego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
Załącznik do uchwały nr 9/2020
Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 25.02.2020 roku.
REGULAMIN WEWNĘTRZNY MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Ilekroć w regulaminie wewnętrznym mowa jest o:
- Młodzieżowym Sejmiku - należy przez to rozumieć Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego;
- Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Prezydium – należy przez to rozumieć Przewodniczącego, trzech Zastępców Przewodniczącego oraz Sekretarza Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Radnym – należy przez to rozumieć Radnego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Zespole – należy przez to rozumieć Zespół Doradczy Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
- Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
§ 2.
Regulamin wewnętrzny określa: prawa i obowiązki radnego, kompetencje Prezydium, organizację komisji Młodzieżowego Sejmiku, tryb powoływania i zakres kompetencji Komisji Rewizyjnej oraz organizację sesji Młodzieżowego Sejmiku.
II. PRAWA I OBOWIĄZKI RADNEGO
§ 3.
- Radny ma czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach Młodzieżowego Sejmiku.
- Radny ma prawo do:
- Zgłaszania interpelacji do określonego członka Prezydium Młodzieżowego Sejmiku, w formie pisemnej;
- Zgłaszania zapytań dotyczących działalności Młodzieżowego Sejmiku;
- Uczestniczenia w pracach komisji;
- Wniesienia pod obrady Młodzieżowego Sejmiku spraw, które uważa za istotne.
- Radny ma obowiązek:
- Przestrzegania postanowień Regulaminu wewnętrznego i uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
- Działania w interesie dzieci i młodzieży województwa śląskiego;
- Brania udziału w realizacji celów i zadań Młodzieżowego Sejmiku;
- Uczestniczenia w sesjach Młodzieżowego Sejmiku – w przypadku braku obecności należy usprawiedliwić swoją absencję Komisji Rewizyjnej;
- Brania udziału w pracach co najmniej jednej komisji Młodzieżowego Sejmiku;
- Informowania środowisk młodzieżowych rad o działalności Młodzieżowego Sejmiku.
- Radny powinien wykonywać swoje obowiązki rzetelnie i sumiennie
- Radny winien zachowywać wysoką kulturę osobistą zawsze.
III. Prezydium Młodzieżowego Sejmiku
§ 4.
- Do kompetencji Prezydium Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
- Przygotowywanie projektów uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
- Określanie sposobu wykonania uchwał;
- Udzielanie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych w ciągu 7 dni od daty jej wpłynięcia;
- Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Młodzieżowego Sejmiku;
- Współpraca z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
- Do kompetencji Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
- Reprezentowanie Młodzieżowego Sejmiku;
- Planowanie pracy Młodzieżowego Sejmiku i Prezydium;
- Zwoływanie sesji Młodzieżowego Sejmiku najpóźniej w terminie 7 dni od jej daty;
- Ustalenie porządku obrad na sesje Młodzieżowego Sejmiku;
- Przewodniczenie sesjom Młodzieżowego Sejmiku i obradom Prezydium;
- Realizowanie uchwał Młodzieżowego Sejmiku;
- Współpraca z komisjami i koordynatorami Młodzieżowego Sejmiku;
- Współpraca z młodzieżowymi radami i samorządami studenckimi;
- Składanie sprawozdań ze swej działalności Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Do kompetencji Zastępców Przewodniczącego kolejno I, II i III należy w szczególności:
- Kierowanie obradami w przypadku nieobecności Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku;
- Reprezentowanie Młodzieżowego Sejmiku na zewnątrz;
- Koordynowanie komisji Młodzieżowego Sejmiku;
- Składanie sprawozdań ze swej działalności Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Do kompetencji Sekretarza Młodzieżowego Sejmiku należy w szczególności:
- Prowadzenie dokumentacji Młodzieżowego Sejmiku;
- Sporządzanie protokołów z sesji Młodzieżowego Sejmiku i posiedzeń Prezydium.
IV. KOMISJE MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU
§ 5.
Młodzieżowy Sejmik tworzy stałą komisję rewizyjną, której tryb powoływania i zakres kompetencji określony został w rozdziale V. Komisja Rewizyjna lub doraźne komisje do prowadzenia określonego działania Młodzieżowego Sejmiku.
§ 6.
- Komisja wybiera spośród swych członków Przewodniczącego i Sekretarza w głosowaniu tajnym na pierwszym posiedzeniu komisji, które zwołuje Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku.
- Członkami komisji mogą być wyłącznie radni Młodzieżowego Sejmiku.
- Członkowie Zespołu Doradczego, za zgodą Przewodniczącego Komisji mogą brać udział w pracach Komisji.
- Przewodniczącym Komisji i Sekretarzem Komisji może zostać każdy radny, za wyjątkiem Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku.
- Do zadań Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
- Organizacja pracy komisji;
- Kierowanie posiedzeniami komisji;
- Zdawanie sprawozdań z pracy komisji, Komisji Rewizyjnej, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał;
- Współpraca z Prezydium Młodzieżowego Sejmiku.
- Do zadań Sekretarza Komisji należy w szczególności:
- Kierowanie posiedzeniami komisji, w przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji;
- Sporządzanie protokół z posiedzeń Komisji.
§ 7.
- Posiedzenia komisji są jawne.
- Miejsce oraz termin każdego posiedzenia Komisji ustalane są przez Przewodniczącego Komisji, po uzgodnieniu spraw organizacyjnych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
- O terminie i miejscu posiedzenia Przewodniczący Komisji zobowiązany jest poinformować jej członków oraz Prezydium Młodzieżowego Sejmiku w terminie 7 dni od daty planowanego posiedzenia, a w przypadku nieobecności Przewodniczącego czyni to Sekretarz Komisji.
- Prezydium Młodzieżowego Sejmiku może skierować do właściwej komisji, wniosek o rozpoznanie konkretnego zagadnienia lub przedstawienia opinii Komisji w danej sprawie. Wniosek powinien być rozpoznany na najbliższym posiedzeniu Komisji albo w terminie uzgodnionym z Prezydium.
- Do posiedzeń Komisji, w szczególności sposobu ich przeprowadzania stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego Regulaminu Wewnętrznego dotyczące organizacji sesji Młodzieżowego Sejmiku.
§ 8.
- Przewodniczący Komisji oraz Sekretarz mogą zostać odwołani ze stanowiska na wniosek co najmniej 50% składu komisji w głosowaniu tajnym.
- Komisja może wydalić członka komisji w głosowaniu jawnym, jeśli członek nie wykazuje zaangażowania w pracach Komisji lub jeśli nie wykonał powierzonego sobie zadania przy realizacji konkretnego projektu.
- Komisja doraźna może zostać rozwiązana, jeżeli jej cel został zrealizowany.
V. KOMISJA REWIZYJNA
§ 9.
- Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego powołuje stałą Komisję Rewizyjną, na okres jednego roku.
- Cele Komisji Rewizyjnej to:
- Stałe kontrolowanie działalności Prezydium Młodzieżowego Sejmiku;
- Stałe kontrolowanie działalności Komisji Młodzieżowego Sejmiku;
- Stałe kontrolowanie działalności Koordynatora Zespołu Doradczego, Koordynatora do spraw Praw Ucznia i Studenta, oraz wszystkich innych powołanych przez Młodzieżowy Sejmik organów; 4) Opiniowanie projektów uchwał trafiających do komisji;
- Zapewnienie przestrzegania przepisów Regulaminu Wewnętrznego przez wszystkie organy i podmioty Młodzieżowego Sejmiku.
§ 10.
- Członkami Komisji Rewizyjnej mogą zostać jedynie radni Młodzieżowego Sejmiku, którzy nie są w Prezydium, ani nie są przewodniczącymi pozostałych komisji Młodzieżowego Sejmiku.
- Rekomenduje się aby członkowie Komisji Rewizyjnej nie byli członkami innych komisji Młodzieżowego Sejmiku.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 członków Młodzieżowego Sejmiku.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, na wniosek co najmniej 10 radnych, w obecności co najmniej 40% aktualnego składu Młodzieżowego Sejmiku.
- Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie Przewodniczącego oraz Sekretarza.
- Do zadań Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz do zadań Sekretarza stosuję się odpowiednio § 7. ust. 4 i 5.
§ 11.
- Obowiązkiem Komisji Rewizyjnej jest:
- Gromadzenie i weryfikowanie sporządzonych sprawozdań z działalności Prezydium, Komisji Młodzieżowego Sejmiku oraz innych podmiotów powołanych przez Młodzieżowy Sejmik;
- Wydawanie opinii w sprawach przedłożonych projektów uchwał;
- Podejmowanie innych aktywności niezbędnych do wykonywania swoich celów.
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w:
- Terminie, formie lub treści sprawozdania z działalności organów Młodzieżowego Sejmiku;
- Treści, formie lub celu procedowanego projektu uchwały;
- Funkcjonowaniu organów Młodzieżowego Sejmiku;
- Przestrzeganiu przepisów Regulaminu Wewnętrznego przez radnych lub członków Zespołu Doradczego.
Komisja Rewizyjna podejmuje wszystkie niezbędne działania zmierzające do zatrzymania tych nieprawidłowości oraz ich naprawienia. Komisja może wnioskować o odwołanie z pełnionej funkcji etc.
- O podjętych działaniach Komisja Rewizyjna ma obowiązek informowania na sesjach Młodzieżowego Sejmiku.
- Wszystkie działania Komisji Rewizyjnej są jawne.
- Za wyjątkiem ust. 1 §8., przepisy §8. stosuje się odpowiednio do Komisji Rewizyjnej.
- Organy Młodzieżowego Sejmiku w żaden sposób nie mogą utrudniać prac Komisji Rewizyjnej.
§ 12.
- Komisja Rewizyjna wykonuje wszystkie inne zadania z zakresu kontroli i opinii, zlecone przez Młodzieżowy Sejmik, Prezydium Młodzieżowego Sejmiku lub innych podmiotów Młodzieżowego Sejmiku.
- Komisja Rewizyjna nie może zostać rozwiązana przed końcem kadencji.
VI. ORGANIZACJA SESJI SEJMIKU
§ 13.
- Młodzieżowy Sejmik obraduje na sesjach. Sesje są jawne.
- Termin, miejsce, porządek obrad każdej sesji oraz lista zaproszonych gości ustalane są przez Prezydium Młodzieżowego Sejmiku, po uzgodnieniu kwestii organizacyjnych z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.
- Przewodniczący zwołuję sesję Młodzieżowego Sejmiku na co najmniej 7 dni przed jej planowaną datą w sposób zwyczajowo przyjęty, w przypadku jego nieobecności czyni to kolejno I,II,III Zastępca Przewodniczącego lub Sekretarz Młodzieżowego Sejmiku.
§ 14.
- Projekt uchwały, który ma być poddany pod głosowanie na sesji Młodzieżowego Sejmiku, składa się do Prezydium Młodzieżowego Sejmiku w terminie 14 dni przed planowaną sesją Młodzieżowego Sejmiku.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje każdemu radnemu Młodzieżowego Sejmiku.
- Projekt uchwały składany przez wnioskodawcę powinien zawierać:
- tytuł;
- podstawę prawną;
- treść;
- termin wejścia w życie;
- Przewodniczącego Młodzieżowego Sejmiku – jako osobę odpowiedzialną za wykonanie uchwały;
- uzasadnienie.
- Jeżeli projekt uchwały nie spełnia wymogów formalnych Regulaminu wewnętrznego, Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie do 7 dni. W przypadku nieuzupełnienia braków w terminie, prace nad tym projektem uchwały ulegają zakończeniu.
- W przypadku, gdy wnioskodawcą jest grupa radnych, wnioskodawcy wyznaczają przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania ich w pracach nad projektem.
- Przed wniesieniem projektu uchwały pod obrady, członkowie Prezydium Młodzieżowego Sejmiku mogą z własnej inicjatywy skierować projekt do zaopiniowania przez właściwą komisję.
- Przed przystąpieniem do dyskusji, prowadzący obrady Młodzieżowego Sejmiku ma obowiązek poinformowania radnych o opiniach komisji dotyczących danego projektu uchwały. Opinie komisji nie są wiążące.
- Czytanie projektu uchwały MSWŚ obejmuje w szczególności:
- przedstawienie projektu uchwały;
- przedstawienie opinii właściwej komisji;
- dyskusję nad projektem uchwały;
- głosowanie.
- Jeżeli do danego projektu uchwały zgłoszono poprawki, prowadzący obrady ma obowiązek poddania ich pod głosowanie.
- Prowadzący obrady, w przypadku jednomyślności Młodzieżowego Sejmiku może odstąpić od głosowania jawnego i zastąpić je wygłoszeniem formuły: „Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Sejmik propozycję przyjął”. Brak sprzeciwu uznaje się za jednogłośne podjęcie decyzji przez Młodzieżowy Sejmik. W przypadku sprzeciwu należy przeprowadzić głosowanie.
- Po głosowaniu nad daną uchwałą, Przewodniczący Młodzieżowego Sejmiku podpisuje uchwałę i zarządza jej publikacje na stronie internetowej w ciągu 7 dni od daty jej przegłosowania przez Młodzieżowy Sejmik.
§ 15.
- Młodzieżowy Sejmik głosuje jawnie.
- Prowadzący obrady może zarządzić głosowanie tajne w sprawach personalnych na wniosek radnych.
- Głosowanie tajne przeprowadza wybrana z grona radnych Młodzieżowego Sejmiku, Komisja Skrutacyjna. W jej skład nie mogą wchodzić osoby, których dotyczy głosowanie.
- Komisja Skrutacyjna wybiera spośród swojego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Głosowanie tajne przeprowadza się poprzez wpisanie odpowiedniego nazwiska na karcie do głosowania oraz wrzucenie jej do urny wyborczej.
- Na czas głosowania oraz liczenia głosów przez Komisję Skrutacyjną, prowadzący obrady zarządza przerwę i wznawia obrady dopiero po ustaleniu wyników głosowania.
- Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
- Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole, który stanowi załącznik do protokołu z sesji, na której odbyło się tajne głosowanie.
§ 16.
- Prowadzący obrady czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji oraz przestrzeganiem porządku obrad.
- Proponowany porządek obrad może być zmieniony, na wniosek radnego w punkcie dotyczącym przyjęcia porządku obrad. Zmiana porządku obrad MSWŚ wymaga przeprowadzenia głosowania.
- Prowadzący obrady może zarządzić przerwę w obradach z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch radnych. Czas przerwy powinien umożliwić kontynuację obrad w tym samym dniu.
- Prowadzący obrady może określić dopuszczalny czas wystąpień radnych oraz zaproszonych gości. Może także przywołać radnego do porządku, w przypadku wystąpienia niezwiązanego z tematem w danym punkcie porządku obrad.
- Na sesjach Młodzieżowego Sejmiku, głos mogą zabierać radni, członkowie Zespołu Doradczego oraz zaproszeni goście, każdorazowo za zgodą prowadzącego obrady. Listę mówców prowadzi Sekretarz Młodzieżowego Sejmiku, a pod jego nieobecność członek Prezydium.
§ 17.
- Dyskusję przeprowadza się oddzielnie nad każdym punktem porządku obrad.
- Prowadzący obrady w dyskusji nad danym punktem porządku obrad udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń. W trakcie dyskusji członek Zespołu Doradczego może zabierać głos, za zgodą prowadzącego obrady, po wyczerpaniu listy mówców. Członek Zespołu Doradczego może zabrać głos wyłącznie raz w danym punkcie porządku obrad. Poza kolejnością prowadzący udziela głosu Marszałkowi Województwa, członkowi Zarządu Województwa Śląskiego lub pracownikowi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
- Prowadzący obrady może w trakcie dyskusji udzielić głosu osobie spoza listy mówców lub radnemu, po wyczerpaniu listy zgłoszonych mówców.
- Prowadzący obrady może w trakcie dyskusji zabierać głos, ale nie powinien bez uzasadnionej przyczyny przerywać wystąpień innych osób ani ich komentować.
- Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy odbiegają od tematu w danym punkcie porządku obrad albo zakłócają powagę sesji, prowadzący obrady przywołuje mówcę do porządku.
- Po dwukrotnym przywołaniu mówcy do porządku prowadzący obrady może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole.
- Po wyczerpaniu listy mówców, prowadzący obrady zamyka dyskusję w danym punkcie porządku obrad.
- Podczas sesji Młodzieżowego Sejmiku, radni mogą zgłaszać wnioski formalne dotyczące:
- Zarządzenia przerwy w obradach;
- Stwierdzenia kworum;
- Odroczenia sesji;
- Ograniczenia listy mówców w trakcie dyskusji;
- Ograniczenia czasu trwania dyskusji;
- Zamknięcia dyskusji;
- Reasumpcji głosowania.
- Radny Młodzieżowego Sejmiku, który pod pozorem zgłoszenia wniosku formalnego zabiera głos i podejmuje inny temat, może zostać przez prowadzącego obrady przywołany do porządku.
- Radni nad każdym wniosek formalnym głosują odrębnie. Niedopuszczalne jest ponowne zgłoszenie wniosku formalnego, co do którego Młodzieżowy Sejmik podjął już rozstrzygnięcie w danym punkcie obrad.
§ 18.
- W porządku obrad każdej sesji Młodzieżowego Sejmiku muszą się znaleźć zapytania radnych kierowane do poszczególnych członków Prezydium lub Przewodniczących Komisji. Ponadto radni mogą wnosić interpelacje.
- Zapytania w sprawach bieżących mogą być skierowane do określonego członka Prezydium lub Przewodniczącego Komisji, ustnie podczas sesji.
- Czas zapytania nie może być dłuższy niż trzy minuty, a czas odpowiedzi nie dłuższy niż dziesięć minut.
- W uzasadnionych przypadkach prowadzący obrady może wydłużyć czas na zadanie pytania albo udzielenie odpowiedzi. Zapytanie oraz odpowiedź, odnotowuje się w protokole sesji.
§ 19.
- Przewodniczący zwołuje nadzwyczajną sesję Młodzieżowego Sejmiku na wniosek Prezydium lub 15 radnych Młodzieżowego Sejmiku.
- Protokoły z sesji oraz podjęte uchwały są publikowane na oficjalnej stronie internetowej Młodzieżowego Sejmiku: mlodzi.slaskie.pl.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20.
- Niniejszy regulamin wewnętrzny może być zmieniany w trakcie trwania kadencji uchwałą Młodzieżowego Sejmiku.