Statut Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego
Załącznik do uchwały Nr VI/60/10/2023
Sejmiku Województwa Śląskiego
z dnia 25 września 2023 r.
STATUT
MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
PREAMBUŁA
W trosce o dobro młodzieży,
mając na uwadze potrzebę aktywnego uczestnictwa młodych ludzi
w procesie budowania wzrastającego w wartościach
demokratycznego i obywatelskiego społeczeństwa,
realizując ustawowy obowiązek wspierania i upowszechniania
idei samorządności wśród
mieszkańców województwa śląskiego,
działając w celu upowszechniania wśród młodzieży
podstawowych zasad funkcjonowania
administracji publicznej, w tym samorządu terytorialnego,
pragnąc zapewnić integrację środowisk młodzieżowych,
dając młodym ludziom wpływ na kształt otaczającego ich świata,
a przede wszystkim zapewniając realny udział w procesie decydowania
o sprawach związanych z młodzieżą,
na podstawie praw wynikających z przepisów
o samorządzie województwa, ustanawia się
Statut Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego.
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Statut określa zasady działania, cele i zadania Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego, tryb i kryteria wyboru jego członków oraz zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania jego członków.
- Młodzieżowy Sejmik działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa oraz niniejszego statutu.
§ 2.
Ilekroć w statucie mowa jest o:
- Radnym – należy przez to rozumieć radnego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Sejmiku – należy przez to rozumieć Młodzieżowy Sejmik Województwa Śląskiego;
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Komisji – należy przez to rozumieć komisję stałą lub doraźną Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego;
- Marszałku – należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Śląskiego;
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Śląskiego;
- województwie - należy przez to rozumieć województwo śląskie;
- właściwym departamencie – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego właściwą do spraw współpracy z młodzieżą.
§ 3.
Sejmik jest organem kolegialnym, składającym się z przedstawicieli młodzieży z terenu województwa. Sejmik ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.
§ 4.
Sejmik jest apartyjny w swoich działaniach.
§ 5.
Rolą Sejmiku jest zwiększenie zaangażowania młodych ludzi w działania samorządu województwa i w jego promocję, a także w kreowanie polityki regionalnej oraz podniesienie umiejętności społecznych młodzieży, w szczególności dotyczących pracy w grupie, wolontariatu, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania, zdolności do uczestnictwa w procesach podejmowania decyzji.
§ 6.
Terenem działania Sejmiku jest województwo, a siedzibą miasto Katowice.
§ 7.
- Obsługę administracyjno-biurową Sejmiku zapewnia Urząd.
- Środki finansowe zapewniające realizację celów statutowych Sejmiku pochodzą z budżetu województwa i są wydzielone w budżecie właściwego departamentu.
- Właściwy departament przekazuje Radnym informację o rocznej wysokości środków przeznaczonych na funkcjonowanie Sejmiku.
§ 8.
Radni uczestniczą w pracach Sejmiku oraz sprawują swoje funkcje społecznie i nie pobierają za swoją działalność wynagrodzenia, z zastrzeżeniem § 39 niniejszego statutu.
§ 9.
Sejmik ma prawo używania znaku graficznego Województwa Śląskiego.
Rozdział 2.
CELE I ZADANIA SEJMIKU
§ 10.
Działania Sejmiku podejmowane są w celu:
- reprezentowania interesów młodych mieszkańców województwa wobec władz samorządowych oraz zwiększania udziału dzieci i młodzieży w życiu województwa;
- zwiększenia aktywności społecznej i obywatelskiej młodzieży oraz integracji środowisk młodzieżowych;
- zainteresowania młodzieży tematyką związaną z samorządnością;
- promowania wśród młodych mieszkańców województwa idei wolontariatu;
- poszerzania wiedzy na temat działalności i funkcjonowania organów samorządu województwa;
- zwiększania świadomości młodego pokolenia na temat procesów demokratycznych i obywatelskich w społeczeństwie;
- zajmowania stanowisk w sprawach bezpośrednio dotyczących młodzieży;
- kreowania środowisk młodych liderów w województwie.
§ 11.
Zadaniem Sejmiku jest:
- opiniowanie projektów uchwał organów samorządu województwa dotyczących młodzieży;
- udział w opracowaniu dokumentów strategicznych województwa na rzecz młodzieży;
- monitorowanie realizacji działań strategicznych województwa na rzecz młodzieży;
- podejmowanie działań na rzecz młodzieży, w tym:
- reprezentowanie młodzieży w debatach i dyskusjach związanych z problematyką młodego pokolenia,
- współpraca z młodzieżowymi radami oraz ich promocja; wsparcie w tworzeniu nowych młodzieżowych rad,
- współpraca z samorządem województwa śląskiego oraz organizacjami młodzieżowymi, organizacjami pozarządowymi i studenckimi w projektach dotyczących młodego pokolenia,
- upowszechnianie idei samorządności i wolontariatu wśród młodego pokolenia,
- wspieranie i organizowanie działań z obszaru kultury, sportu oraz nauki w środowiskach młodzieżowych,
- promowanie idei praw człowieka, dziecka, ucznia i studenta,
- aktywizacja środowisk młodzieżowych w życiu społecznym i publicznym województwa,
- kształtowanie postaw prodemokratycznych.
- wybór oraz odwoływanie przewodniczącego Sejmiku i pozostałych członków Prezydium Sejmiku;
- powoływanie Komisji oraz wybór ich członków;
- przyjmowanie sprawozdań z działalności Prezydium i Komisji;
- podejmowanie uchwał w sprawie wygaśnięcia mandatu i odwołania Radnego;
- udzielanie poparcia kandydatom na członków Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem;
- podjęcie uchwały o samorozwiązaniu Sejmiku.
Rozdział 3.
ZASADY I SPOSÓB WYBORU RADNYCH
§ 12.
- Sejmik składa się z 45 Radnych wybieranych na podstawie zgłoszeń złożonych przez:
- młodzieżowe rady gmin lub młodzieżowe rady powiatów z terenu województwa,
- samorządy uczniowskie szkół ponadpodstawowych lub samorządy studenckie uczelni wyższych, mających swoją siedzibę na terenie województwa,
- osoby fizyczne, które do formularza zgłoszeniowego dołączą co najmniej 1 potwierdzenie o działalności kandydata, o którym mowa w ust. 6.
- Nie można być jednocześnie kandydatem zgłoszonym przez więcej niż jeden podmiot, o którym mowa w ust. 1.
- Wybór kandydatów odbywa się poprzez losowanie w każdej z poszczególnych grup, o której mowa w ust. 1, osobno dla każdego okręgu wyborczego.
- Każdy z podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 może dokonać zgłoszenia maksymalnie trzech kandydatów, a osoba fizyczna jednego kandydata.
- Kandydatem na Radnego może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
- w dniu wyboru ukończyła 15 lat, a nie ukończyła 24 lat;
- zamieszkuje na terenie województwa;
- działa na rzecz młodzieży z terenu województwa w młodzieżowych radach jednostek samorządu terytorialnego, samorządach uczniowskich szkół ponadpodstawowych, samorządach studenckich, organizacjach pozarządowych, w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których celem jest działalność na rzecz dzieci i młodzieży lub działalność w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- wyraziła zgodę na kandydowanie oraz pracę w Sejmiku, przy czym w przypadku osób niepełnoletnich zgodę taką wyraża także rodzic lub opiekun prawny.
- Zgłoszeń dokonuje się poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, do którego dołącza się potwierdzenie o działalności kandydata na Radnego w:
- młodzieżowych radach gmin lub młodzieżowych radach powiatów,
- samorządach uczniowskich szkół ponadpodstawowych;
- samorządach studenckich;
- organizacjach pozarządowych, w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, których statutowym celem jest działalność na rzecz dzieci i młodzieży lub działalność w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- Zgłoszenia kandydatów dokonuje się w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze kandydatów na Radnych. Formularz zgłoszeniowy stanowi załącznik do ogłoszenia naboru kandydatów do Sejmiku.
§ 13.
- Kadencja Sejmiku trwa 2 lata i rozpoczyna się w dniu ogłoszenia wyniku wyborów.
- Jeżeli kadencja Sejmiku upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii lub do 30 dni po odwołaniu danego stanu, podlega ona przedłużeniu do czasu wyboru Radnych na nową kadencję, jednak nie dłużej niż 4 miesiące od dnia odwołania ostatniego z tych stanów.
§ 14.
- Zarząd ogłasza nabór kandydatów na Radnych w terminie nie krótszym niż 4 miesiące przed końcem kadencji, z zastrzeżeniem §13 ust.2. Ogłoszenie zawiera kalendarz wyborczy.
- W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, Zarząd dokonuje podziału województwa na okręgi wyborcze po konsultacji z Sejmikiem, biorąc odpowiednio pod uwagę podział województwa na okręgi wyborcze w poprzedzających ogłoszenie wyborach powszechnych do Sejmiku Województwa Śląskiego i wskazuje liczbę Radnych wybieranych w danym okręgu, w każdej z grup zgłoszeń, o których mowa w § 12 ust. 1.
§ 15.
- Wybory przeprowadza komisja wyborcza powoływana przez Zarząd. Skład komisji wyborczej publikowany jest na stronie internetowej mlodzi.slaskie.pl.
- Komisja wyborcza liczy 7 osób, w tym:
- jednego przedstawiciela Sejmiku aktualnej kadencji,
- dwóch przedstawicieli podmiotów, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2,
- trzech przedstawicieli Urzędu,
- jednego przedstawiciela Komisji Edukacji, Nauki i Kultury Sejmiku Województwa Śląskiego.
- Nabór na członków komisji wyborczej ogłasza Zarząd. Ogłoszenie zawiera formularz zgłoszeniowy na członka komisji wyborczej oraz termin i formę przesyłania zgłoszeń.
- Zgłoszenia kandydatów na członków komisji wyborczej, o których mowa w ust. 2 pkt 2 dokonuje się poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego, stanowiącego załącznik do ogłoszenia o naborze na członków komisji wyborczej. Kandydaci na członków komisji wyborczej, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 4 są zgłaszani przez odpowiednio Sejmik i Komisję Edukacji, Nauki i Kultury Sejmiku Województwa Śląskiego.
- W skład komisji wyborczej nie mogą wchodzić kandydaci na Radnych.
- W przypadku zgłoszenia się mniejszej liczby kandydatów od tej, o której mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, w ich miejsce powołuje się przedstawicieli Urzędu.
- Członkowie komisji wyborczej wykonują swoje obowiązki nieodpłatnie.
- Komisja wyborcza obraduje na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy jej statutowego składu.
- Komisja wyborcza podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
- Komisja wyborcza ze swego grona wybiera, w głosowaniu jawnym, przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Obsługę komisji wyborczej zapewnia właściwy departament.
§ 16.
- Komisja wyborcza sprawdza pod względem formalnym zgłoszenia kandydatów na Radnych. Zgłoszenie kandydata niespełniające wymogów niniejszego statutu lub złożone na niewłaściwie wypełnionym formularzu podlega odrzuceniu.
- Zgłoszenia kandydatów grupowane są ze względu na podmiot dokonujący zgłoszenia, zgodnie z §12 ust. 1. Następnie w każdej z grup, o których mowa w § 12 ust. 1 komisja wyborcza przyporządkowuje kandydata do właściwego okręgu wyborczego, zgodnie z miejscem zamieszkania wskazanym w formularzu zgłoszeniowym.
- Komisja wyborcza przeprowadza wybory w trzech grupach zgłoszeń, zgodnie z §12 ust. 1, osobno dla każdego okręgu wyborczego, spośród których wyłania się:
- 24 Radnych zgłoszonych przez podmioty, o których mowa w §12 ust. 1 pkt 1,
- 7 Radnych zgłoszonych przez podmioty, o których mowa w §12 ust. 1 pkt 2,
- 14 Radnych zgłoszonych przez podmioty, o których mowa w §12 ust. 1 pkt 3.
- Jeżeli liczba mandatów do obsadzenia w grupie przypisanej do okręgu wyborczego, jest mniejsza niż liczba kandydatów komisja przeprowadza losowanie, w celu wyłonienia Radnych. Losowanie przeprowadzane jest poprzez wylosowanie imion i nazwisk kandydatów w liczbie odpowiadającej liczbie mandatów do obsadzenia w danej grupie, o której mowa w § 12 ust. 1, osobno dla każdego okręgu wyborczego.
- Spośród pozostałych kandydatów, którzy nie zostali wylosowani komisja wyborcza przeprowadza losowanie kandydatów rezerwowych w danych okręgu wyborczym, którzy w przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania Radnego obejmują kolejno wakujące miejsca w kolejności wylosowania.
- Jeżeli liczba kandydatów jest równa liczbie mandatów do obsadzenia, losowania nie przeprowadza się, a kandydaci uzyskują mandat Radnego. Jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba mandatów do obsadzenia, Zarząd ogłasza uzupełniający nabór kandydatów; przepisy o naborze kandydatów stosuje się odpowiednio.
- Mandatu Radnego nie można łączyć z mandatem radnego rady gminy, radnego rady powiatu albo radnego sejmiku województwa.
- Z obrad komisji wyborczej sporządza się protokół, który zawiera co najmniej datę obrad, skład komisji, zwięzły opis czynności lub podejmowanych rozstrzygnięć wraz z informacją o wynikach głosowania, podpis przewodniczącego i sekretarza. Protokół komisji wyborczej podpisują wszyscy obecni członkowie komisji wyborczej. Protokoły komisji wyborczej przechowywane są przez właściwy departament.
- Po zakończeniu wyborów, komisja wyborcza niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od dnia wyborów przedkłada Zarządowi listę wybranych Radnych, a Zarząd w terminie 7 dni od otrzymania listy ogłasza wynik wyborów. Informacja o wyniku wyborów umieszczana jest na stronie internetowej: mlodzi.slaskie.pl.
Rozdział 4.
ORGANIZACJA MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU
§ 17.
- Sejmik wybiera ze swego grona Przewodniczącego, 3 Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza, którzy tworzą Prezydium Sejmiku, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Sejmiku, w głosowaniu tajnym. Do czasu wyboru Przewodniczącego Sejmiku pracami kieruje najstarszy wiekiem Radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
- Przed przystąpieniem do głosowań tajnych, Sejmik wybiera w głosowaniu jawnym, spośród swojego składu, liczącą trzy osoby komisję skrutacyjną, której zadaniem jest przygotowanie kart do głosowania, obliczenie oddanych głosów i ogłoszenie wyników głosowania tajnego.
- W skład komisji skrutacyjnej nie mogą wejść Radni ubiegający się o wybór na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza.
- Kandydata na Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących i Sekretarza może zgłosić każdy Radny.
- Do zadań Przewodniczącego należy:
- reprezentowanie Sejmiku na zewnątrz;
- zwoływanie sesji Sejmiku;
- ustalenie porządku obrad;
- prowadzenie obrad;
- kierowanie i koordynowanie pracą Prezydium Sejmiku;
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem prac Sejmiku;
- delegowanie Radnych do udziału w zorganizowanych wydarzeniach, na których reprezentują Sejmik.
- Do zadań Wiceprzewodniczących należy wspomaganie pracy Przewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania przejmuje kolejno Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
- prowadzenie rejestrów uchwał Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu;
- sporządzanie protokołów z sesji Sejmiku i przekazywanie ich do właściwego departamentu.
- Odwołanie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza następuje na wniosek co najmniej 1/4 statutowego składu Sejmiku. Do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-3.
- W przypadku rezygnacji Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących lub Sekretarza Sejmik podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji na najbliższej sesji odbywającej się po złożeniu rezygnacji. Niepodjęcie uchwały jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Sejmik z dniem najbliższej sesji.
- W przypadku odwołania lub przyjęcia rezygnacji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących oraz Sekretarza oraz niewybrania w ich miejsce osób do pełnienia tych funkcji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia rezygnacji albo od dnia odwołania, sesję Sejmiku w celu wyboru Przewodniczącego, zwołuje Marszałek. Sesja zwoływana jest na dzień przypadający w ciągu 7 dni po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
- Sesję, o której mowa w ust. 10, do czasu wyboru Przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem Radny obecny na sesji, który wyraził zgodę na prowadzenie sesji.
- Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz nie mogą być jednocześnie Przewodniczącymi komisji Sejmiku.
§ 18.
Radny ma obowiązek:
- przestrzegać statutu oraz uchwał Sejmiku;
- czynnie brać udział w pracach Sejmiku i komisji, których jest członkiem, w tym uczestniczyć w sesjach Sejmiku;
- godnie reprezentować Sejmik w środowisku lokalnym;
- promować Sejmik na terenie województwa;
- dążyć do stanowienia wzoru do naśladowania w swoim środowisku poprzez odpowiednie zachowanie i dawanie dobrego przykładu innym.
§ 19.
Radny ma prawo w szczególności:
- zgłaszać wnioski, postulaty i inicjatywy;
- uzyskiwać informacje dotyczące działalności Sejmiku;
- wnioskować o uzupełnienie porządku obrad sesji Sejmiku.
§ 20.
- Mandat Radnego wygasa wskutek:
- pisemnego zrzeczenia się mandatu złożonego Przewodniczącemu;
- poświadczenia nieprawdziwych informacji w zgłoszeniu kandydata na Radnego;
- śmierci Radnego;
- objęcia mandatu parlamentarzysty lub mandatu Radnego rady gminy, rady powiatu albo sejmiku województwa;
- odmowy złożenia ślubowania;
- skazania przez sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione z winy umyślnej;
- zmiany miejsca zamieszkania poza granice województwa.
- Wygaśnięcie mandatu stwierdza Sejmik w drodze uchwały na najbliższej możliwej sesji od powzięcia informacji o wystąpieniu przyczyny wygaśnięcia mandatu, a właściwy departament informuje kolejnego kandydata z listy rezerwowej. Kandydat z listy rezerwowej po wyrażeniu zgody obejmuje mandat Radnego na najbliższej sesji.
- W przypadku wyczerpania listy rezerwowej, Zarząd ogłasza wybory uzupełniające. Wyborów uzupełniających nie ogłasza się, jeżeli do końca kadencji pozostaje mniej niż 6 miesięcy. Wybory uzupełniające przeprowadza się stosując odpowiednio przepisy rozdziału 3.
§ 21.
- Sejmik może odwołać Radnego w przypadku:
- trzech, następujących kolejno nieusprawiedliwionych nieobecności na sesji,
- trzech, następujących kolejno nieusprawiedliwionych nieobecności na posiedzeniu komisji.
- O odwołaniu Radnego decyduje Sejmik w drodze uchwały na najbliższej możliwej sesji od powzięcia informacji o wystąpieniu przyczyny odwołania, a właściwy departament informuje kolejnego kandydata z listy rezerwowej. Kandydat po wyrażeniu zgody obejmuje mandat Radnego na najbliższej sesji.
- W przypadku wyczerpania listy rezerwowej, stosuje się odpowiednio § 20 ust. 3.
- Usprawiedliwienie nieobecności Radnego następuje poprzez przedłożenie Prezydium, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia nieobecności, wniosku o usprawiedliwienie, który przyjęty zostaje przez Prezydium.
Rozdział 5.
TRYB PRACY MŁODZIEŻOWEGO SEJMIKU
§ 22.
Sejmik obraduje na sesjach zwołanych przez Przewodniczącego Sejmiku w razie potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 23.
- Pierwszą sesję zwołuje Marszałek, a otwiera Przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego lub osoba przez niego wskazana.
- Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, prowadzący sesję odczytuje tekst roty ślubowania: „Ślubuję uroczyście obowiązki członka Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojego województwa”, następnie odczytuje alfabetycznie listę radnych. Radny po wyczytaniu z imienia i nazwiska, wstaje i wypowiada słowo „Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
§ 24.
- Przygotowanie i zwoływanie sesji Sejmiku odbywa się w uzgodnieniu z właściwym departamentem.
- Sesje Sejmiku odbywają się w Urzędzie lub w sposób określony w § 36. W szczególnych okolicznościach sesje mogą odbywać się poza Urzędem.
- Właściwy departament zapewnia obsługę administracyjno-techniczną sesji, polegającą w szczególności na:
- sporządzeniu i dostarczeniu zawiadomienia o sesji dla Radnych i zaproszonych gości,
- przygotowaniu i dostarczeniu kompletnych materiałów na sesje,
- wyposażeniu i przygotowaniu sali obrad odpowiednio do przewidywanego porządku obrad,
- Radni są powiadamiani drogą elektroniczną o dacie i miejscu oraz porządku obrad wraz z projektami uchwał zwołanej sesji na co najmniej 7 dni przed jej terminem.
- Marszałek, inni członkowie Zarządu, Przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego, lub osoby przez nich upoważnione mogą uczestniczyć w sesjach sejmiku z prawem zabierania głosu.
- Radni potwierdzają swoją obecność na sesji podpisem na liście obecności. W przypadku prowadzenia sesji za pomocą urządzeń do porozumiewania się na odległość, które nie posiadają funkcji potwierdzającej obecność, potwierdzenia obecności dokonuje się poprzez odczytanie przez prowadzącego sesję listy obecności i potwierdzenie obecności przez każdego z wyczytanych Radnych.
- Przewodniczący zwołuje nadzwyczajną sesję Sejmiku na wniosek Prezydium lub co najmniej 15 Radnych Sejmiku na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
§ 25.
- Przewodniczący rozpoczyna sesję, wypowiadając formułę: ,,Otwieram /nr.../ sesję Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego”.
- W przypadku wystąpienia przeszkody w prowadzeniu sesji, Przewodniczący ogłasza przerwę techniczną i podejmuje odpowiednie czynności organizacyjno-techniczne w celu usunięcia przeszkody. Jeżeli usunięcie przeszkody, w tym zebranie kworum, nie jest możliwe, Przewodniczący zamyka sesję.
- Przewodniczący, po otwarciu sesji, przedstawia porządek obrad, do którego Radni mogą wprowadzić, bezwzględną większością głosów statutowego składu, zmiany polegające na:
- dodaniu nowego punktu do porządku obrad;
- zdjęciu punktu z porządku obrad;
- zmianie kolejności punktów w porządku obrad;
- zmianie treści określonego punktu porządku obrad.
§ 26.
- Nad sprawnym przebiegiem sesji czuwa Przewodniczący.
- Przewodniczący może zwracać Radnym uwagę w przypadku, gdy:
- wypowiedzi Radnych nie są na temat,
- wypowiedzi Radnych odbiegają od przedmiotu obrad określonego w porządku obrad, używając sformułowań typu ,,do rzeczy”, ,,proszę kończyć”, itp.
- Po dwukrotnym zwróceniu Radnemu uwagi Przewodniczący może odebrać Radnemu głos.
- Przewodniczący ma prawo przywołać Radnego ,,do porządku”, jeżeli sposób wystąpienia lub zachowanie Radnego zakłóca przebieg sesji, porządek w sali obrad, bądź uchybia powadze Sejmiku.
- Po dwukrotnym przywołaniu Radnego „do porządku”, Przewodniczący może wykluczyć Radnego z sesji i wezwać go do opuszczenia sali obrad. Od decyzji Przewodniczącego Radny może się odwołać do Prezydium Sejmiku. Prezydium Sejmiku w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów rozstrzyga sprawę wykluczenia Radnego z obrad, a rozstrzygnięcie to jest ostateczne i niezwłocznie podawane do wiadomości.
§ 27.
Przewodniczący prowadzi sesję według porządku obrad. Wskazuje kolejno poszczególne punkty lub odczytuje ich treść, otwiera i prowadzi dyskusję.
§ 28.
Przewodniczący udziela głosu na sesji, w tym w ramach dyskusji, odpowiednio według zgłoszeń. Przewodniczący może udzielić głosu w innej kolejności lub poza kolejnością.
§ 29.
Przewodniczący, w razie potrzeby, może zarządzić przerwę w obradach.
§ 30.
- Przewodniczący zamyka dyskusję w poszczególnych punktach porządku obrad po wyczerpaniu listy mówców, wypowiadając formułę: ,,zamykam dyskusję w tym punkcie”.
- Przewodniczący zarządza głosowanie wypowiadając zwięzłą formułę „przystępujemy do głosowania”.
- Uchwały Sejmiku podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Sejmiku. Głosowanie tajne przeprowadza się tylko w przypadkach wskazanych w niniejszym statucie.
- Radni głosują poprzez podniesienie ręki lub za pomocą urządzeń do porozumiewania się na odległość, a jeżeli urządzenia takie nie posiadają funkcji głosowania, odbywa się ono poprzez odczytanie listy obecności, gdzie każdy z wywołanych Radnych oświadcza, jaki oddaje głos, a fakt ten odnotowuje się w protokole.
- W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart do głosowania opatrzonych pieczęcią właściwego departamentu lub za pomocą urządzeń do porozumiewania się na odległość, jeżeli umożliwiają one przeprowadzenie głosowania tajnego.
- Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 31.
- Przed zakończeniem sesji Przewodniczący może poza porządkiem obrad udzielić Radnemu głosu w celu wygłoszenia oświadczenia.
- Nad oświadczeniem Radnego nie przeprowadza się dyskusji.
§ 32.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: „Zamykam /nr.../ sesję Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego”. Czas od otwarcia do zakończenia sesji uznaje się za czas jej trwania.
§ 33.
- Z przebiegu sesji i obrad komisji sporządza się protokół obejmujący zwięzły zapis przebiegu obrad oraz teksty przyjętych uchwał, sprawozdań i projektów, a także zestawienie poprawek zgłoszonych w formie pisemnej do projektu uchwały, teksty przedłożonych odpowiedzi, informacji i innych materiałów. Radni, mogą zgłaszać uwagi do protokołu. O przyjęciu lub odrzuceniu uwag decyduje odpowiednio Sejmik lub komisja. Protokół, do którego nie wniesiono zastrzeżeń, uważa się za przyjęty. Protokół podpisuje przewodniczący obradom Sejmiku lub jego komisji. Protokoły z sesji oraz podjęte uchwały są publikowane na stronie internetowej: mlodzi.slaskie.pl.
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 1 przechowywana jest we właściwym departamencie.
§ 34.
- Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić:
- Przewodniczący;
- Wiceprzewodniczący;
- Sekretarz;
- Komisja Sejmiku;
- grupa co najmniej 5 Radnych.
- Sejmik może podejmować opinie prezentujące stanowisko w danej sprawie oraz apele wzywające do podjęcia określonych działań. Opinie i apele podejmowane są w formie uchwał Sejmiku.
- Uchwały, opinie i apele Sejmiku podpisuje przewodniczący obradom Sejmiku.
§ 35.
- Sejmik może powoływać stałe lub doraźne komisje.
- Komisje podlegają Sejmikowi.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Do zadań każdej komisji należy przede wszystkim opracowywanie lub opiniowanie projektów uchwał dotyczących obszaru, który znajduje się w przedmiocie jej działalności.
- Komisje podejmują rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego komisji.
§ 36.
W trakcie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii sesja Sejmiku może odbywać się w trybie zdalnym lub hybrydowym. Każdorazowe zwołanie sesji w okolicznościach, o których mowa w zdaniu pierwszym, odbywa się w uzgodnieniu z właściwym departamentem.
§ 37.
Sejmik do 31 marca każdego roku przekazuje Przewodniczącemu Sejmiku Województwa Śląskiego zwięzłą informację o pracach Sejmiku, w tym o podjętych uchwałach.
Rozdział 6.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38.
Oficjalną stroną internetową Sejmiku jest strona: mlodzi.slaskie.pl.
§ 39.
- Przewodniczący może pisemnie delegować Radnego do reprezentowania Sejmiku w zorganizowanym wydarzeniu.
- Radnemu biorącemu udział w sesjach Sejmiku lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Sejmik, a w przypadku niepełnoletniego Radnego – także jego rodzicowi lub opiekunowi prawnemu, przysługuje zwrot kosztów przejazdu na terenie kraju związanych z udziałem w sesjach Sejmiku i w obradach jego komisji lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Sejmik.
- Zwrot kosztów przejazdu następuje na pisemny wniosek złożony odpowiednio przez Radnego lub jego rodzica bądź opiekuna prawnego niepełnoletniego Radnego. Wzory wniosków stanowią załączniki nr 1 i 2 do Statutu.
- Weryfikacji wniosku, o którym mowa w ust. 3, dokonuje właściwy departament.
- Zwrot kosztów przejazdu w przypadku środków transportu publicznego przysługuje w wysokości udokumentowanej oryginałami biletów lub faktur (rachunków) obejmujących cenę biletu z uwzględnieniem posiadanej przez Radnego, jego rodzica lub opiekuna prawnego ulgi na dany środek transportu, bez względu na to z jakiego tytułu ulga przysługuje.
- Zwrot kosztów przejazdu samochodem osobowym prywatnym stanowiącym środek transportu przysługuje w wysokości będącej iloczynem kwoty 0,60 zł i liczby kilometrów przejechanych najkrótszą możliwą trasą z miejsca zamieszkania Radego składającego wniosek lub jego rodzica lub opiekuna prawnego niepełnoletniego Radnego do miejsca, w którym odbywają się obrady Sejmiku lub zorganizowane wydarzenie, o którym mowa w ust. 1.
- Radny lub rodzic bądź opiekun prawny niepełnoletniego Radnego dokonuje rozliczenia kosztów przejazdu i składa pisemny wniosek do właściwego departamentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia odbycia przejazdu.
- Właściwy departament na podstawie złożonych dokumentów oraz posiadanych informacji o sesji Sejmiku lub zorganizowanym wydarzeniu dokonuje sprawdzenia kompletności złożonej dokumentacji oraz poprawności dokonanych wyliczeń i przekazuje je w celu sprawdzenia i dokonania wypłaty do departamentu właściwego do spraw finansów.
- Jeżeli w wyniku weryfikacji wniosek został uznany za niekompletny, bądź zawierający nieprawidłowe wyliczenia, właściwy departament informuje składającego wniosek o stwierdzonych uchybieniach.
- Korekta wniosku winna zostać dokonana niezwłocznie i złożona do właściwego departamentu, najpóźniej w terminie do 10 dni od dnia otrzymania informacji o stwierdzonych uchybieniach.
- Zwrot kosztów następuje nie później niż w ciągu 21 dni liczonych od dnia złożenia poprawnego wniosku na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego.
§ 40.
Sejmik może być rozwiązany w drodze uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego w przypadku:
- braku realizacji statutowych zadań Sejmiku,
- prowadzenia spraw wykraczających poza zadania Sejmiku, wskazanych w § 11 Statutu.